Ian Dunbar – Verslag Off-leash Reliability & Games Workshop (19 & 20 juli 2014)

Het afgelopen weekend stond in het teken van de Off-leash Reliability & Games Workshop van Ian Dunbar. Tijdens deze dagen wordt er gewerkt aan betrouwbaarheid van de hond als deze los loopt. Beide dagen begonnen stipt om tien uur. Er waren maar liefst 48 honden op komen dagen om mee te doen aan de workshops. In het begin legt Ian uit hoe hij werkt. In vier stappen kun je de hond iets laten doen.

Foto’s: Doggo.nl

Het gaat hier om de volgende stappen:

  • Request (Verzoek)
  • Lure ((uit)lokken)
  • Response (Antwoord, wat laat de hond zien.)
  • Reward (Beloon)

Daarnaast legt hij het ABC uit:

  • Antecedent
  • Behavior
  • Consequence

Na de uitleg vraagt hij alle honden op de vloer te komen om daarmee eerst de oefeningen zit, af, zit, staan, af, staan te oefenen. Dit zijn belangrijke commando’s voor de hond om te weten want in de meeste Games komen deze terug en daarom worden deze commando’s geoefend door de deelnemers. Door dit te oefen met je hond maak je je hond steeds betrouwbaarder zitten betekend dus ook blijven zitten totdat er een ander commando wordt gegeven. Als de hond gaat liggen vanuit de zit dien je de hond er zo snel mogelijk op te wijzen dat hij in de zit moet blijven. Dit doe je niet door ‘Nee’ te zeggen, maar door het gelijk duidelijk te maken wat je wil. Je zegt dus zit, en maakt de zit beweging erbij zodat het extra duidelijk wordt. Het zeggen van ‘Nee’, ‘Uh-Uh’, etc., etc.. voegt niet zoveel toe voor de hond omdat het niet duidelijk is.

Ongehoorzaam

Is de hond ongehoorzaam als hij niet direct het commando op volgt of zou dit een compleet andere reden kunnen hebben? Om dit te testen heeft Ian een aantal honden uit het publiek gehaald zijn vaste zes die hij heeft uitgekozen tijdens de zit, af, zit, staan, af, staan oefeningen. Hierin laat hij zien dat een hond gokt op wat er komen gaat, mooiste voorbeeld was de hond naar de eigenaar toe laten komen en halverwege zit roepen. De hond ging niet zitten maar liggen, is dat nu ongehoorzaamheid of gokt de hond erop dat dat commando gegeven gaat worden omdat hem dat zo is aangeleerd? Ian gaat uit van het laatste.

Hoe test Ian de betrouwbaarheid

Hiervoor heeft Ian Dunbar een simpele rekenformule. Het aantal antwoorden(wat laat de hond zien) gedeeld door het verzoeken (commando’s gegeven) x 100. Hieruit komt de ontstaat een percentage. Aan de hand hiervan kun je zien hoe betrouwbaar het commando is, en waar er dus verbeter punten zijn. Ian liet dat ook zien door de eigenaar bij een aantal pionnen opdrachten uit te laten voeren. Aan de hand van deze opdrachten kon Ian precies zeggen aan welke commando’s er nog gewerkt moest worden.

metenisweten

Meten = Weten!

Doggy Dash

De honden worden op de startlijn neergezet eventueel met een handler die de hond tegenhoud. De eigenaren gaan naar de finishlijn en roepen daar hun honden bij zich, de hond die het eerste over de finish is en zijn hond in de zit positie heeft gekregen heeft gewonnen. Hierbij gaat het er dus om dat de hond een hele snelle zit heeft, daar kun je het verschil mee maken in dit spel.

Doggy-dash

Musical Chairs

In het Nederlands ook wel de stoelendans genoemd. De kunst bij dit spel is dat je hond een hele goede zit en blijf heeft. Waardoor je als eigenaar meer kans maakt op de overwinning. Verbreekt jou hond de zit en blijf dan moet je van je stoel af en de hond, die buiten een bepaalde vierkant moet blijven, weer in een zit en blijf zien te krijgen. Zijn alle stoelen vol dan moet je twee rondjes lopen binnen het vierkant. Als een van de andere honden zijn/haar zit en blijf verbreekt dan maak je weer kans op het vrijgekomen stoeltje en moet degene die opgestaan is twee rondjes lopen. Verbreekt de hond van degene die twee rondjes moete lopen de zit en blijf dan is hij/zij direct gediskwalificeerd.

Slow-down and Speed-up

De honden sneller en langzamer leren lopen. De honden lopen in de volg positie en telkens als jij zegt sneller zorg je ervoor dat je iets sneller gaat lopen dan normaal. Wil je de hond leren langzamer te laten lopen dan zeg je dus langzaam en ga je langzamer lopen dan normaal. Hiermee ligt de hond de link tussen het commando en het sneller/langzamer lopen.

LET OP: Tussen het geven van het commando en het daadwerkelijk sneller/langzamer lopen dient 0.5 seconden te zitten (zie het begin van het artikel waarom). Wat je dus niet moet doen is sneller/langzamer gaan lopen en dan het commando geven, want dan legt de hond de link niet. Hetzelfde geldt natuurlijk voor langzamer.

Off-leash following game

Bij dit spel wordt er een parcours uitgezet d.m.v. pionnen. De deelnemer dient met zijn hond in volg positie het parcours zo snel mogelijk af te leggen. Hierbij is het natuurlijk zaak dat je hond zo dicht mogelijk bij je in de buurt blijft.

Catch game

Bij dit spel dient de hond een speeltje op te vangen er zijn drie rondes, en het gaat er natuurlijk om dat je het verste weg gooit. Echter moet je hond wel het speeltje in de lucht vangen en vasthouden totdat hij met zijn voeten op de grond komt. Als dat niet het geval is is het een no-catch, en mag de volgende deelnemer een poging wagen.

catching-game

Marker game

De eigenaar zit op een stoel, en moet tijdens het spel ook op de stoel blijven zitten, als je opstaat wordt je gediskwalificeerd. Het doel van het spel is om een speeltje zo dicht mogelijk bij de vooraf neergelegde marker te krijgen. Dit moet die je dus te doen d.m.v. de hond commando’s te geven. Dit kunnen handgebaren zijn of gesproken woord. Als je denkt dat de hond dicht bij de marker is moet de hond het speeltje loslaten en geef jij aan dat dat de marker is door je linker hand op te steken. Er wordt dan gemeten hoever je van de marker af bent met je speeltje. Degene die het dichtste bij de marker komt heeft gewonnen.

marker-game

Retreive game

Het binnen één minuut ophalen van allerlei spullen die in een cirkel zijn gelegd. De spullen kunnen o.a. zijn Kongs, fleecetouwen, trektouwen, pluchespeeltjes, ballen, etc.,etc. De eigenaar moet de hond de opdracht geven om de spullen die in die cirkel leggen te apporteren. De kunst is natuurlijk de hond een ‘pak vast’ commando aan te leren. Zodat je dat kunt geven als hij met zijn neus boven een van de spullen is. Elke van de neergelegde spullen hebben punten, het is natuurlijk zaak om zoveel mogelijk punten te verzamelen.

Roll over game

Vanaf de start lijn dient de hond al rollend naar de finish te komen, de eerste die over de finish is heeft dit spel gewonnen.

Backward running game

Je hond achteruit laten lopen vanaf de startlijn achteruit naar de finish laten lopen wie als eerste over de finish is heeft gewonnen. Hier mochten de deelnemers nog meelopen maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de eigenaren op de startlijn blijven staan en de honden achteruit sturen.

Deze twee honden waren al een stuk verder dan de rest met achteruit lopen en dus deed heeft Ian deze later nogmaals terug geroepen om deze race te doen, maar toen moesten ze op de startlijn blijven staan.

Canine Creeping

Van start tot finish dient de hond te kruipen. De eerste die over de finish is heet de wedstrijd gewonnen.

creeping-game

Slalom volgen

Aan het einde van de laatste dag liet Ian een leuke oefening zien met 14 honden en eigenaren. Later deed hij een variant hierop. De voorste was dan de leider en de rest moest volgen als de leider halt zei moest iedereen stoppen. Het trucje dat de hond van de leider liet zien moest iedereen die volgde nadoen. Daarna werd de leidersrol overgedragen aan de gene achter de leider. Daarvoor gelde hetzelfde ritueel.

Volgens mij ben ik nog een aantal games vergeten te noemen. Het was erg gaaf om naar te kijken, ik denk dat er veel hondenscholen zijn die dit in hun lessen kunnen gebruiken. Een beetje competitie is nooit weg.

Alle drie de dagen waren voorbij voordat ik het wist. Het was een gaaf weekend alles was tot in de puntjes verzorgt. Ik heb er erg van genoten.

Reacties

, , , , ,